Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009

Το ''Ακαδημαϊκό Παπαδαριό''

''Βραβείο Πριγκοζίν 2008''Διεθνής διάκριση σε καθηγητή του ΑΠΘ για τη συμβολή του στη θεωρία του χάους Για τη συμβολή του στη μαθηματική θεωρία των πολύπλοκων ανοικτών συστημάτων και του χάους, έναν τομέα όπου πρωτοστάτησε ο δάσκαλός του και νομπελίστας Ιλία Προγκοζίν, ο πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του ΑΠΘ Γιάννης Αντωνίου τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Πριγκοζίν 2008.
Υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις στα Ελληνικά πανεπιστήμια που όμως δεν είναι άσχετες με τις παθογένειες του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το εν λόγω βραβείο δόθηκε σε ένα καθαρά θεωρητικό αντικείμενο όπως είναι η ΄΄μαθηματική θεωρία των πολύπλοκων ανοικτών συστημάτων και του χάους΄΄ δηλαδή σε βασική και όχι σε εφηρμοσμένη έρευνα. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι ενώ παγκοσμίως έχουμε -ως χώρα- σχετικά καλά ποσοστά δημοσιεύσεων/κάτοικο είμαστε από τις τελευταίες χώρες στην εφηρμοσμένη έρευνα και στην καινοτομία, για Spin off εταιρίες ούτε λόγος. Για το ακαδημαϊκό κατεστημένο η εφηρμοσμένη έρευνα είναι η απειλή.
Γιατί η εφηρμοσμένη έρευνα αντίθετα με την βασική μπορεί να αξιολογηθεί άμεσα και να ξεμπροστιάσει όλους αυτούς τους ερευνητές της πλάκας που ταΐζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Βραβεία σαν το προαναφερθέν παρέχουν το άλλοθι σε όλο αυτό το κρατικοδίαιτο ΄΄ακαδημαϊκό παπαδαριό΄΄ που υπόσχεται -σε φοιτητες και λαό- την ''σωτηρία του πνεύματος'' ότι τάχατες κάνουν βασική έρευνα και δεν υποκύπτουν στον ''Βελζεβούλ'' της εφηρμοσμένης έρευνας που είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες της ''τρισκατάρατης'' αγοράς.
Η βασική έρευνα είναι πράγματι σημαντική κυρίως όμως γιατί αποτελεί τα θεμέλια για την εφηρμοσμένη έρευνα που με την σειρά της θα οδηγήσει στην οικονομική ανάπτυξη. Όμως για το ακαδημαϊκό όπως και το θρησκευτικό παπαδαριό κάθε οικονομική ανάπτυξη κάθε υλισμός είναι απαγορευμένος...όταν αφορά το ''ποιμνίο'' τους αλλά όχι τους ίδιους. Συμμάχους αν όχι συνεργάτες σε αυτό έχουν τα καθε λογής αριστεριζοντα ταγματα εφόδου που αλαλάζουν ΄΄έξω οι εταιρίες από τα πανεπιστήμια'' και για ''Κρατική παιδεία''.Όλο αυτό το ''ακαδημαϊκό παπαδαριό'' βέβαια χρηματοδοτείται από το ''ποιμνίο'' (τους Έλληνες φορολογούμενους) το οποίο γράφει στα παλαιότερα τον υποδημάτων του και αντί να παράγει γνώση για ανάπτυξη της χώρας παράγει γνώση για ιδιοκατανάλωση. Παρότι πάσχει από προφανή Ιδρυματισμό και κόμπλεξ το παρασιτικό αυτό ''ακαδημαικο παπαδαριο'' αυτοϊκανοποιείται με το να θεωρεί ότι ανήκει σε κάποια ελίτ της κοινωνίας η οποία θεωρούν ότι έχει την υποχρέωση να τους ταΐζει. Ως πότε;...

5 σχόλια:

  1. Aγαπητέ Δευκαλίων,

    Δεν γνωρίζω αν το παραπάνω σχόλιο γράφτηκε από εσένα ή απλώς αναδημοσιεύτηκε από εσένα στην ιστοσελίδα, αλλά ούτως ή αλλως πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα επειδή το άρθρο περιέχει ανακρίβειες που είναι προσβλητικές. Ο Καθ. Ι. Αντωνίου, μαθητής και συνεργάτης του Nobel prized Ilya Prigogine, βραβεύτηκε για το έργο το οποίο έκανε ΠΡΙΝ επιστρέψει στην Ελλάδα το 2001 από το Ινστιτούτο Solvay του Βελγίου όπου και ήταν Deputy Director. Θεωρείται από τους κορυφαίους στον κόσμο στον τομέα του και έχει συνεργαστεί με πολύ μεγάλα ονόματα όπως φαίνεται από το επιστημονικό του έργου.

    Τα περί βασικής έρευνας είναι επίσης άστοχα αφού οι συγκεκριμένες θεωρίες είναι καθαρά εφαρμοσμένες για όποιον είναι σχετικός με το χώρο.

    Το συμπέρασμα είναι ότι το άρθρο είναι εντελώς άστοχο αφού ξεκινώντας από μία εσφαλμένη θεώρηση περνάει σε ένα σημαντικό θέμα, αυτό της διαφθοράς στην ακαδημαική κοινότητα, το οποίο όμως δεν έχει καμμία σύνδεση με την βράβευση. Συνεπώς έχουμε προσβολή προσωπικότητας.

    Με τιμή

    Christos Varsakelis
    Département de Mécanique,
    Unité de Thermodynamique,
    Place du Levant, 2
    Université catholique de Louvain
    1348 Louvain-la-Neuve
    Belgium

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το παραπανω σχολιο γραφτηκε απο εμενα. Πραγματικα δεν αντιλαμβανομαι ωστοσο πως εχουμε προσβολη προσωπικοτητας αφου αναφερθηκα στον κ. Αντωνιου ως ΄΄φωτεινη εξαιρεση΄΄. Το ανεφερα ως εξαιρεση σε σχεση με την υπαρχουσα κρατουσα κατασταση των Ελληνικων Πανεπιστημιων. Θα πεσω λιγο σε ποδοσφαιρικο επιπεδο... Αν πω οτι π.χ. Ο Καραγκουνης ειναι πολυ καλος παιχτης αλλα οι υπολοιποι της εθνικης ειναι ασχετοι. Προσβαλω τον Καραγκουνη επειδη αναφερθηκα στην ιδια προταση και σε καποιους ασχετους;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα σου εξηγήσω. Αναφέρεις ότι οι φωτεινές εξαιρέσεις συνδέονται άμεσα με την κατάσταση που επικρατεί στα πανεπιστήμια σήμερα (Βασική έρευνα κτλ). Στο σχόλιο μου δεν κατακρίνω τις θέσεις σου. Κατακρίνω την σύνδεση αφού έχω ήδη αναφέρει ότι η έρευνα του Κ. Αντωνίου δεν προέρχεται από την ελληνική πραγματικότητα.

    Παραδέχομαι ότι το σχόλιο μου ίσως είναι βαρύ. Παρόλαυτά όταν θες να κάνεις μία τέτοια σύνδεση είναι καλό να ψάξεις πρώτα λίγο τις λεπτομέρειες γιατί θίγεις ευαίσθητα ζητήματα και η υποκειμενικότητα είναι εύκολο να κατακριθεί ειδικά όταν δεν έχει στέρεες βάσεις. Επίσης τα σχόλια σου υποτιμούν το συγκεκριμένο βραβείο αφού αναφέρεις ότι δίνουν άλλοθι στο "ακαδημαικό παπαδαριό". Δηλαδή ένα Nobel θεωρητικής φυσικής δίνει άλλοθι στο ακαδημαικό παπαδαριό???


    Επιπλέον είναι γνωστό ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην βασική ή εφαρμοσμένη έρευνα αλλα στην έρευνα ή μία έρευνα. Αν τα πανεπιστήμια μας είχαν τόσο καλή βασική έρευνα δεν θα είχαν κατάταξη τόσο χαμηλή όσο έχουν. (π.χ το Princeton σε πληροφορώ ότι έχει μία από τις κορυφαίες θέσεις και έχει και παγκόσμια πρωτοπορεία στην βασική όπως λες έρευνα).

    Επίσης αναφέρεις ότι η κυριότερη χρησιμότητα της βασική έρευνας είναι ότι αποτελεί βαση για την εφαρνοσμένη. Σε αυτό διαφωνώ αλλά δεν είναι το παρόντος να το συζητήσουμε και αξίζει από μόνο του μία ενότητα.

    Δεν μποροώ να ανακαλέσω την άποψή μου ότι το όλο άρθρο είναι άστοχο, παρόλο που τα κίνητρά σου μπορεί να είναι αγνά. Αν πράγματι θες να γράψεις ένα σχόλιο για την υπάρχουσα κατάσταση, καλό είναι να απομονώσεις τα γεγονότα που συνδέονται άμεσα μαζί της και να αρκεστείς σε πραγματικές πληροφορίες.

    Φιλικά

    Χρήστος Βαρσακέλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κειμενο του ΄΄ακαδημαικου παπαδαριου΄΄ όπως εκφραζεται απο την ΠΟΣΔΕΠ
    http://www.chiosnews.com/cn2872007947310.asp

    ΄΄Οι πανεπιστημιακοί, σε συντονισμό με τους φοιτητές και το κίνημα παιδείας συνολικά, που απέτρεψε την αναθεώρηση του άρθρου 16 και συνέβαλε στην αποτροπή της συνολικής αντιδραστικής αναθεώρησης του Συντάγματος, θα αγωνιστούμε να αποτρέψουμε την υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίησή της και τη μετατροπή της έρευνας σε επιχειρηματική δραστηριότητα έξω και μέσα στα Πανεπιστήμια προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων.
    Διεκδικούμε Δημόσιο Πανεπιστήμιο που αναπτύσσει σε καθεστώς ελευθερίας και δημοκρατίας αυτοδύναμα τις θεμελιώδεις δραστηριότητές του: τη διδασκαλία και την έρευνα προς όφελος της κοινωνίας συνολικά και όχι σύμφωνα με τις επιταγές της αγοράς και των επιχειρήσεων. Γιαυτό διεκδικούμε τη χρηματοδότηση της βασικής έρευνας που αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία του Πανεπιστημίου, αξιοπρεπείς αποδοχές και αποκλειστική απασχόληση για τους πανεπιστημιακούς. Γιαυτό διεκδικούμε από την πολιτεία να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις σε χρηματοδότηση, προσωπικό και θεσμούς - δηλαδή να εφαρμόζει ακριβώς το άρθρο 16 του Συντάγματος- ώστε το Δημόσιο Πανεπιστήμιο να μπορεί να ανταποκρίνεται στον κοινωνικό του ρόλο.΄΄

    Η ίδια η ΠΟΣΔΕΠ ζηταει χρηματοδοτηση μονο για την βασικη ερευνα. Η προσωπικη μου εκτιμηση είναι ότι αυτο το κανει γιατι η εφηρμοσμενη ερευνα είναι ευκολα αξιολογησιμη κατι που δεν θελουν οι βολεμενοι ψευδοερευνητες.
    Δεν θελει καμια συνδεση της ερευνας με την αγορα και τις επιχειρησεις. Αυτο που σαφεστατα ζηταει η ΠΟΣΔΕΠ είναι χρηματα για να κανει έρευνα για την έρευνα όχι προς όφελος των ιδιωτικων συμφερόντων όπως λένε αλλα αόριστα προς χαρην του ΄΄κοινωνικου ρολου΄΄τους.
    Το πως η χρηματοδοτουμενη βασικη έρευνα θα ευνοήσει -εκτος απο την τσεπη των ερευνητων- το κοινωνικο σύνολο είναι ενα αναπαντητο ερωτημα...
    Σε αρθρο εφημερίδας που ειχα διαβασει πριν μερικα χρονια η Ελλαδα είχε σχετικα καλο δεικτη δημοσιευσεις σε επιστημονικα περιοδικα/100000 κατοικους. Ωστόσο είχε πολυ χαμηλο δεικτη στην καινοτομία.

    Τωρα όσον αφορα τον κ. Αντωνίου σε καμια περιπτωση δεν ηταν στις προθεσεις μου να τον υποτιμησω. Καθε άλλο. Το ότι αναφερω πως καποιοι μπορει να χρησιμοποιησουν το βραβειο του κ. Αντωνίου ως ΄΄αποδειξη΄΄-οτι και καλα εχουμε υψηλη πανεπιστημιακη εκπαιδευση- δεν υποτιμαει τον κ Αντωνιου και την βραβευση του.

    Προσωπικα δεν αισθανομαι οτι προσβαλω τον κ. Αντωνίου. Εχουμε διαφορετικη αντιληψη σε αυτο.
    Δεν συνδεω την βραβευση του κ. Αντωνίου με το ακαδημαικο παπαδαριο ως καποια συνηδητη προσπαθεια του πρωτου να καλυψει το δευτερο. Αντιθετα το παραθετω σε σχεση με την ελλειψη αντιστοιχων βραβευσεων στην εφηρμοσμενη έρευνα. Εκει που εχετε δικιο είναι ότι δεν γνωριζα ότι η βραβευση αφορουσε ερευνα που πραγματοποιηθηκε στο εξωτερικο.
    Θα ηθελα ωστοσο να σας ενημερωσω ότι το παρον σχολιο μου εχει δημοσιευθει και σε αλλα blogs με αρκετη αναγνωσιμοτητα, όπου κανεις δεν μου επισημανε ότι προσβαλω τον εν λογω ακαδημαικο.

    ΄΄Δηλαδή ένα Nobel θεωρητικής φυσικής δίνει άλλοθι στο ακαδημαικό παπαδαριό???΄΄

    Έχετε καμια αμφιβολια για το ότι μεμονομένες επιτυχίες σε επιστημονικο, πνευματικο, καλλιτεχνικο, αθλητικό επίπεδο έχουν χρησιμοποιηθεί κατα κορον (χωρις αυτο να μειωνει τις επιτυχιες αυτες καθαυτες) ως αλλοθι για να καλυφθει η γενικευμενη ανεπαρκεια μας σε αυτους τους τομείς;

    Δειτε πως π.χ. μια διεθνη ποδοσφαιρικη επιτυχία καπελωνει την πληρη αναξιοπιστια του Ελληνικου ποδοσφαιρου ακομη και τις καταχρησεις εκ. Ευρω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Νομίζω ότι εντέλει συμφωνούμε σε περισσότερα από όσα φαίνεται εξ αρχής.

    Δεν έχω κάποιο σχόλιο να κάνω για τις δηλώσεις τις ΠΟΣΔΕΠ ειδικότερα αυτές που αναφέρονται από το παλιό προεδρίο το οποίο είναι γνωστής αριστερής παράταξης παρακλάδι. Τις θεωρώ τι λιγότερο κωμικοτραγικές...και το γεγονός ότι οι ίδιοι αναφέρουν τη βασική έρευνα δε σημαίνει ότι κάνουν και τίποτα για αυτήν ή ότι είναι σοβαροί ερευνητές και επιστήμονες αλλά αυτό είναι πολύ μεγάλη κουβέντα.

    Για το κατά πόσο η βασική έρευνα μπορεί να ωφελήσει το κοινωνικό σύνολο, αυτό είναι σίγουρο ότι γίνεται από πολλά παραδείγματα πχ ΜΑθηματική λογική και υπολογιστές. Θα έλεγα όμως ότι το πρόβλημα είναι η αποκοπή του πανεπιστημίου από την κοινωνία και θα επιμείνω στον διαχωρισμό έρευνας και μη έρευνας, εννοόντας πραγματική έρευνα και όχι παπατζιλίκι. Αν το πανεπιστήμιο συνδεθεί με την κοινωνία και λειτουργήσει ΣΩΣΤΑ τότε νομίζω ότι όλοι θα είναι ευχαριστημένοι καθώς θα υπάρχει και η άμεση επαφή που πολλές φορές η έλλειψή της οδηγεί στην καχυποψία του τι κάνει η ακαδημαϊκή κοινότητα, μήπως μας κοροιδέυει. Αλλά, για τολμήστε να πείτε πχ οι φοιτητές του Πολυτεχνείου να κάνουν πρακτική σε πραγματικές εταιρίες, στους δήμους κτλ πως θα αντιδράσουν οι γνωστοί παρατρεχάμενοι αριστερίζοντες. Στο ΕΤΗ στη Ζυρίχη που σπούδαζα υπήρχε έκθεση κάθε χρόνο όπου όλες οι εταιρίες τις περιοχής εμφανιζόντουσαν και συζητούσαν με τους φοιτητές πραγματικά προβλήματα μελλοντικές προσλήψεις κτλ...Φαντάζεσαι κάτι τέτοιο στην ΕΛλάδα?

    Δυστυχώς έχεις δίκιο για την εκμετάλευση μεμονωμένων επιτυχιών, ως φυσική εξέλιξη όλων των στραβών που συμβαίνουν στην Ελλάδα. Εκεί που είναι η ένσταση, μάλλον ρομαντική θα έλεγα, είναι ότι δεν είναι δυνατόν να φτάσουμε στο σημείο να μην επιζητούμε διακρίσεις, γιατί προς τα εκεί πηγαίνουμε, φοβούμενοι μήπως γίνουν προϊόν εκμετάλλευσης ή λόγω τις ανικανότητας μας να διακρίνουμε τις πραγματικές καταστάσεις και προβλήματα. Επίσης υπάρχει και η γνωστή τακτική του "Ωχ αδερφέ σιγά τι έκανε, σιγά το βραβείο, εμένα που θα μου χρησιμέυσει κτλ" που δείχνουν τις παρωπίδες τις ελληνικής κοινωνίας και όχι μόνο..

    Το ποσοστό δημοσιεύσεων στην Ελλάδα μπορεί να είναι υψηλό ανά κάτοικο το ενδιαφέρον όμως είναι να δούμε αν κάποιοι κάνουν δουλειά ή απλώς έχουν κάνει βιομηχανία παραγωγής επιστημονικών άρθρων τα οποία δεν πρόκειται να αναφέρει ποτέ κανείς. (Άλλο ένα χαρακτηριστικό της Ελληνικής πραγματικότητα έχω διακόσιες δημοσιεύεσεις άρα είμαι μεγάλος επιστήμονας).

    Όπως σου είπα και στο προηγούμενο σχόλιο, παραδέχομαι ότι το σχόλιο μου γενικώς ήταν βαρύ και εντέλει καταλαβαίνω τι ήθελες να αναφέρεις και σε πολλά συμφωνώ μαζί σου και είμαι πρόθυμος να συζητήσουμε και άλλα θέματα αν θέλεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή